Erőforrások

Katonáné Kovács Judit, 2013. szeptember 30., 20:00
Fotó – Erőforrások
Milyen súlya van a humánerőforrásnak a vidék fejlesztésében? Mekkora szerepet kap jelenleg a humántőke?

A Európai Unió Hetedik Kutatási Keretprogramjának a vidéki foglalkoztatási lehetőségeket vizsgáló projektje, a RuralJobs a vidék erőforrásait két nagy csoportba sorolta. A egyik a belső erőforrások, köztük a humán-, társadalmi-, természeti-, fizikális- és pénzügyi erőforrások, valamint azok a tényezők, amelyek a vidéki térségek határain átívelnek. Ezen átívelő források közé tartoznak a tudásközpontok, a piac, a kormányzat, a beruházások és a kulturális értékek.

Mind a belső, mind a határokon átívelő tényezők esetében fontos szerepet kap a humántőke. A humántőke például a kort, egészségi állapotot és a szaktudást foglalja magában, de ide sorolhatjuk az aktivitást, vagy az egyéni felelősség elismerését is. A vidéki csapatvállalkozások létrehozásánál az utóbbi három (szaktudás, aktivitás, egyéni felelősség) erősödik fel.

Újszerű megközelítése lehet a humánerőforrásnak Covey munkája, aki A 8. szokás című könyvében az embernek négy összetevőjét érinti, a testet, az elmét, a szívet és a lelket. A négy összetevőhöz egy-egy képességünket, vagyis intelligenciánkat kapcsolja, amellyel mindegyikünk rendelkezik: a fizikai intelligenciát, az érzelmi intelligenciát, az emocionális intelligenciát és a spirituális intelligenciát.

A humán erőforrás napjainkban betöltött szerepére hívja fel a figyelmet Pink munkája is. A társadalmi-gazdasági változások korszakait Pink A megújult elme című könyvében négy szakaszra bontja. A mezőgazdasági kor, főszereplői a földművelők. Ezt követi az ipari kor, ebben a szakaszban a főszerepet a tömegtermelésben részt vevő munkás játszotta. Az ezt követő információs korban a tömegtermelés háttérbe szorul, az információ és a tudás kerül előtérbe, és főszereplővé válik a tudásmunkás, aki a bal agyfélteke vezérelt gondolkodásban élen járó. Most pedig egy újabb átmenetet élünk meg, mely a konceptuális korba vezet. Az alkotók és együtt érzők, sémafelismerők és értelemadók kora következik.

A fenti szempontokat figyelembe véve a vidék, valamint a vidéki csapatvállalkozások építéséhez egyre nagyobb teret kell kapnia a humánerőforrásfejlesztésnek. Covey munkájára építve, fontos, hogy ne csak a mentális képességek fejlesztése kapjon támogatást. Ezen újszerű megközelítéssel teret adhatunk az értelmetadók korának.

A kutatás a TÁMOP-4.2.4.A/2-11/1-2012-0001 Nemzeti Kiválóság Program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Katonáné Kovács Judit

Szólj hozzá elsőként!

A hozzászólás előtt jelentkezz be vagy regisztrálj!

Előző blogbejegyzés

Agyvihar

Kapcsolat

E-mail:info@hvtk.hu

Agyvihar

Hasznos oldalt találtál?
Közérdekű infód van?
Oszd meg velünk!

Belépés

Elfelejtett jelszó